Uusi tyttöjen Jazz Camp for Girls -leiri Pori Jazz Kidsin yhteydessä

Koko perheen ilmainen musiikkitapahtuma Pori Jazz Kids järjestetään jälleen ensi kesänä osana Pori Jazz -festivaalia. Kiinnostavaa ohjelmaa on tarjolla 8.–13.7. Pori Jazz Kidsin yhteydessä järjestetään ensimmäistä kertaa myös pääsymaksuton musiikkileiri JazzCamp for Girls.

Jazzleiri tarjoaa hauskanpitoa musiikin äärellä

Jazz Camp for Girls on Tanskan jazzliiton (Jazz Denmark) vuonna 2014 lanseeraama konsepti, jonka tavoitteena on innostaa nuoria tyttöjä musiikin pariin. Musiikin ja erityisesti jazzin sukupuolijakauma on perinteisesti ollut vahvasti miesvoittoinen, ja naisille on usein kuulunut yhtyeissä laulajan rooli.

Konseptin ideana on, että leirille osallistuville tytöille tarjotaan innostava ja turvallinen ympäristö, jossa he pääsevät kokeilemaan eri instrumentteja, bändissä soittamista ja musiikin säveltämistä. Suomen lisäksi Jazz Camp for Girls järjestetään tänä vuonna Ruotsissa, Puolassa ja Tanskassa.

Porin leiri järjestään yhteistyössä Pori Jazz -festivaalin, Palmgren-konservatorion ja Suomen Jazzliiton kanssa. Toimintaa tukee Pohjoismaisen Kulttuurirahasto. Myös Suomen konservatorioliitto on ollut mukana pohjustamassa leirin organisointia.

Leiri soveltuu sekä aloittelijoille että kokeneemmille

Jazz Camp for Girls tarjoaa jännittäviä ja hauskoja musiikkihetkiä kesäloman aikana 8.–11.7. Leirillä ollaan luovia ja muodostetaan oma bändi, keksitään sille nimi, luodaan omaa musiikkia ja soitetaan yhdessä! Neljän päivän aikana musiikkia opitaan improvisoimalla ja soittamalla uusilla tavoilla.

Leiri on tarkoitettu tytöille ja itsensä tytöiksi kokeville ja se on suunnattu 8–12-vuotiaille, mutta tarkka ikä ei ole este osallistumiselle. Leirillä kootaan yhtyeitä sekä aloittelijoista että kokeneemmista, joissa kussakin on 6–8 oppilasta.

Leirin opettajina toimivat kansainvälistä jazzuraa New Yorkissa luova basisti Kaisa Mäensivu sekä Palmgren-konservatorion bassonsoiton lehtori Tomi Harrivaara. Leiri on osallistujilleen pääsymaksuton ja ilmoittautuminen auki 24.5. saakka.

Pori Jazz Kids on järjestetty osana Pori Jazzia jo 15 kertaa. Tapahtuma on kokonaisuudessaan pääsymaksuton.

Lisätietoja leiristä ja ilmoittautumisesta:

Jazz Camp for Girls

Pori jazz Kids

Lisää tietoa hankkeesta on saatavilla Suomen Jazzliiton sivuilta.

Pori Jazzin taiteellinen johtaja Mikkomatti Aro, puh. 040 740 8327
Suomen Jazzliiton toiminnanjohtaja Maria Silvennoinen, puh. 050 536 7491