Blogi: Pandemia muutti toimintaympäristön ja laajensi tapoja opettaa

Tyttö kuulokkeet korvilla

Blogi: Pandemia muutti toimintaympäristön ja laajensi tapoja opettaa

”Vuoden 2020 lopulla kysyimme taiteen perusopetuksen oppilaitosten johdolta ja henkilöstöltä, miten pandemia on muuttanut heidän työtään ja toimintaympäristöään, ja mitä vaikutuksia sillä voi olla tulevaan?

Eräs vastaajista kiteytti tilanteen: Kyseessä on eräänlainen kulttuurinen rauhanajan World War II.”

Opetusalan ammattijärjestö OAJ, Kansalaisopistojen liitto, Kansanopistoyhdistys, Suomen Kuntaliitto, Suomen konservatorioliitto, Taiteen perusopetusliitto, Opetushallituksen ja opetus- ja kulttuuriministeriö toteuttivat loppuvuodesta 2020 laajan kyselyn taiteen perusopetuksen ja vapaan sivistystyön opettajille ja johdolle.

Vastaajia kyselyssä oli yhteensä 1084, joista taiteen perusopetusta edustaa 520 ja vapaata sivistystyötä 528 henkilöä.

Yhteistyössä toteutettavassa kolmen kirjoituksen blogisarjassa peilataan kyselyn vastaajien ajatuksia pandemian aiheuttamista muutoksista. Ensimmäisessä kirjoituksessa pohditaan työn ja toimintaympäristön muutoksia ja pandemian vaikutuksia tulevaan.

Lue blogi ja sen muut osat Taiteen perusopetuksen sivuilta:

Kirjoittajat:
Viivi Seirala, Taiteen perusopetusliitto TPO, toiminnanjohtaja
Hannele Louhelainen, Opetusalan ammattijärjestö OAJ, erityisasiantuntija
Taija Lähdetie, Suomen konservatorioliitto, toiminnanjohtaja

Tutustu Opettajat ja rehtorit kertovat – Vapaa sivistystyö ja taiteen perusopetus poikkeusoloissa 2020 -kyselyyn OAJ:n sivuilla (julkaistu 16.9.2021)

Kuva: Ben Mullins, Unsplash