Luovuutta politiikkaan -kampanja 6.-10.2.2023

Luovuutta politiikkaan – Kreativitet i politiken -kampanja kutsuu päättäjät tutustumaan lasten ja nuorten taideopetukseen ja -koulutukseen 6.-10.2.2023.

Luovuutta politiikkaan -viikko järjestetään nyt ensimmäistä kertaa. Kampanjan aikana taidealan oppilaitokset kutsuvat paikallispoliitikkoja, eduskuntavaaliehdokkaita, aluevaltuutettuja tai muita päättäjiä tutustumaan oppilaitosten toimintaan. Päättäjät pääsevät mukaan tekemään taidetta ja keskustelemaan lasten ja nuorten kanssa.

Viikon toteutukseen osallistuu valtakunnallisesti oppilaitoksia taiteen perusopetuksen eri aloilta, arkkitehtuurin, kuvataiteen, käsityön, mediataiteiden, musiikin, sanataiteen, sirkustaiteen, tanssin tai teatteritaiteen saralta, sekä ammatillisen koulutuksen musiikin ja tanssin koulutuksen järjestäjiä.

Kampanjan tavoitteena on lisätä tietoisuutta ja ymmärrystä taiteen perusopetuksesta ja kulttuurialan ammatillisesta koulutuksesta sekä niiden merkityksestä yhteiskunnalle, ja kasvattaa koulutusmuotojen näkyvyyttä. Samalla taiteen perusopetus ja kulttuurialan ammatillinen koulutus nostetaan osaksi kevään eduskuntavaalikampanjoinnin yhteydessä käytäviä keskusteluja.

Kampanjan toteutukseen voi tutustua osoitteessa artsedu.fi/oppilaitoksille/luovuutta-politiikkaan.

Sivulta löytyvät osallistumisohjeet oppilaitoksille sekä lähempänä tapahtuma-ajankohtaa tiedot kampanjaan osallistuvista oppilaitoksista ja vierailijoista.

Kampanjaa toteuttavat:

Suomen konservatorioliitto ry
Taiteen perusopetusliitto TPO ry
Esittävien taiteiden oppilaitosten liitto ETOL ry
Kuvataidekoulujen liitto ry
Käsi- ja taideteollisuusliitto Taito ry