Joustavuudesta iloa ja voimaa työhön ja johtamiseen -workshop

Kevään viimeinen kollegiopäivä 10.6. tarjoaa tukea oppilaitosten johdon työn kehittämiseen koronapandemian monin tavoin muuttamalla työkentällä. Workshopissa käydään läpi joustavan toimintakulttuurin elementtejä, pohditaan tunnejohtamisen merkitystä, työyhteisön hyvinvointia, hyvän työn edellytyksiä sekä keinoja, joilla suunnata kohti tulevaisuutta.

Workshopiin ovat tervetulleita mukaan kollegion edustajien lisäksi myös aiheesta kiinnostuneet muut talon hallintohenkilökunnan edustajat.

Tilaisuus järjestetään hydridimuotoisena, mikäli kokoontumisrajoitukset tämän sallivat kesäkuussa. Asia varmistuu myöhemmin.

Aikataulu

• Klo 9.00 Workshop: Joustavuudesta iloa ja voimaa työhön ja johtamiseen, Tmi Tiina Luomanen
  • Klo 12.00 Lounas
  • Klo 13.00 Kollegion kokous
  • Klo 14.30 Tutustuminen Pop & Jazz Konservatorion uusiin tiloihin

Paikka: Pop & Konservatorio (Muotoilijankatu 1 B, Helsinki) ja Zoom

Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu mukaan torstaihin 3.6. mennessä oheisen linkin kautta. Koulutuspäivä on maksuton liiton jäsenille.

Lisätietoja: Taija Lähdetie, tajia.lahdetie@konservatorioliitto.fi, puh. 0503296009

Workshop: Joustavuudesta iloa ja voimaa työhön ja johtamiseen

Tmi Tiina Luomanen

Monella on takana työelämän merkillisin vuosi. Koronapandemia laittoi paljon asioita uusiksi ja pakotti muuttamaan toimintatapoja.

Monet tulevaisuustutkijat ovat todenneet, että oikeastaan olisi viisainta unohtaa ajatus muutoksesta, joka alkaa ja loppuu.  Sen sijaan tulisi lähteä rakentamaan toimintakulttuuria, joka mahdollistaa joustavan toiminnan erilaisissa toimintaympäristöissä ja erilaisissa tilanteissa ja sitä kautta luo rauhaa, luottamusta ja levollisuutta työhön.

Tilanteesta riippumatta ihmiset tekevät aina sekä tulokset että muutoksen. Workshopissa käydään läpi joustavan toimintakulttuurin peruselementit, jotka ovat kuin rattaat, jotka tuottavat käyttövoiman kaikkeen toimintaan ja johtamiseen. Lisäksi esitellään malli, jonka avulla voi yksinkertaisesti eri näkökulmista kartoittaa nykytilaa ja tulevaisuuden tavoitteita.

Kaiken muutoksen ja myllerryksen keskellä herää monenlaisia tunteita. Tunneälykkyydellä tarkoitetaan kykyä käyttää tunnetaitoja viisaasti ja tarkoituksenmukaisesti. Tunnejohtamisen merkitys johtamisen työkalupakissa on kasvanut sen myötä, kun tutkimukset ovat osoittaneet työyhteisön tunneilmaston merkityksen sekä työn laadulle että työntekijöiden hyvinvoinnille ja työkyvylle.

Workshopissa käsitellään elementtejä, jotka lisäävät työyhteisön ja työntekijöiden hyvinvointia ja hyvän työn edellytyksiä. Lyhyiden alustusten jälkeen on yhteistä keskustelua ja reflektointia pienissä ryhmissä joko virtuaalisesti tai paikan päällä.

Workshopin toteutuksesta vastaa Tiina Luomanen, KM, työnohjaaja ja työyhteisökehittäjä. Hän kirjoittaa parhaillaan kirjaa asiantuntijaorganisaatioiden johtamisesta kompleksisessa toimintaympäristössä. Hänellä on myös pitkä kokemus oppilaitosjohtamisen ja oppilaitosten toimintakulttuurin kehittämisestä.