Blogi: Ajaako koronatilanne muusikot päivittämään osaamistaan?

Trumpetin soittajat

Blogi: Ajaako koronatilanne muusikot päivittämään osaamistaan?

Uusi lukuvuosi pyörähtää parhaillaan käyntiin jäsenoppilaitoksissamme. Keväästä selvittiin, mutta valmistautuminen koronaepidemian toisen aallon iskuihin on jo täydessä käynnissä.

Valtaosa opiskelijoista valmistui kevään aikana, mutta valmistumisia siirtyi syksyyn yllättävän runsaasti. Syyt tilanteeseen olivat moninaisia näyttöjen järjestämisen haasteista harjoittelu- ja yhteissoittomahdollisuuksien ongelmiin. Osalle opiskelijoista valmistumisen siirtyminen saattoi antaa hetken aikaa huoahtaa, pohtia elämäntilannetta ja sitä, miten musiikkialalla voi tässä tilanteessa jatkaa eteenpäin.

Tilanne on alalla työskenteleville ammattilaisille erittäin haastava. Keikkoja ja esityksiä oli kesän aikana mahdollista toteuttaa, mutta koronarajoitusten vuoksi ei toimeentulon ja kulujen kattamisen suhteen riittävästi tai riittävin yleisömäärin. Kiristyvä tilanne jatkuu todennäköisesti vielä pitkään. Koko ala on lähes kiinni.

Muusikoiden toimeentulon epävarma tilanne voi vaikuttaa siihen, että yhä useampi hakeutuu täydentämään ja päivittämään osaamistaan. Ammatillisen koulutuksen joustavat toteutusmuodot monimuoto- ja iltaopinnoista yksittäisten tutkinnonosien suorittamiseen, oppilaitosten laaja opetustarjonta kirkkomusiikista musiikkiteknologian syövereihin ja koko Suomen kattava koulutusverkosto tarjoavat tähän mitä parhaimman väylän. Mahdollisuus on myös hankkia pätevöityminen alalle musiikkituotannon ammattitutkinnon kautta.

Tilanne tarjoaa siis oivan mahdollisuuden tietojen ja taitojen päivittämiseen juuri itselle sopivalla tavalla. Toivon mukaan mahdollisimman moni haastavassa tilanteessa oleva muusikko osaa kääntää tilanteen voitokseen ja myös oppilaitokset osaavat tarjota sopivia opintokokonaisuuksia tälle joukolle.

Taija Lähdetie

Kuva: Shutterstock