Covid-19: Etätyökaluja opetuksen järjestelyihin

Päivitetty 13.8.2020

Syksyn opetus alkaa oppilaitoksissa koronakevään jälkeen lähiopetuksena. Erilaisia etäkäytäntöjä tullaan kuitenkin tarvitsemaan jatkossakin musiikin opetuksen sekä kokousten järjestelyissä ja tarjolla on monenlaisia hyödyllisiä työkaluja ja yhteistyökanavia. Kesällä julkaisiin myös esittävän alan yhteiset turvallisuusohjeet.

Ennen ohjelman käyttöönotto on syytä varmistaa, että muun muassa tekijänoikeudelliset kysymykset, tietoturva tai ikärajat on huomioitu riittävällä tavalla eri.

Luovia ratkaisuja ja joustavuutta tarvitaan koronatilanteen aiheuttaman haastavan tilanteen ratkaisemiseen ja erilaisten oppija- ja oppilasryhmien kanssa toimittaessa.

Viranomaisohjeita koulutuksenjärjestäjille

Tukea muilla sivustoilla

Etätyökaluja

Tarjolla on runsas joukko erilaisia etätyökaluja opetuksen järjestelyiden tueksi. Osa palveluista tarjoaa lisenssejä erityisesti opetuskäyttöön ja niissä on mahdollisuuksia erilaisiin luokkahuonetoimintoihin, ryhmäpuheluihin ja -videoihin. Osa palveluista on kokonaan tai osin ilmaisia.

Selainversioiden lisäksi suurimmasta osasta ohjelmia on saatavilla myös puhelinsovellus.

Striimauspalveluita ja virtuaalielämyksiä

Teosto: Striimaus ja musiikin käyttö

Koronatilanteen vuoksi Teosto on tehnyt joihinkin lupiin väliaikaisia poikkeuksia, joiden myötä olemassa oleva lupa julkiseen esittämiseen sisältää luvan välittää sisältöä verkossa.

Konservatorioliiton jäsenyhteisöillä on oma sopimuksensa musiikin verkkokäytöstä, joka on jaettu jäsenyhteisöjen edustajille. Kysy lisätietoja oppilaitoksestasi. Sen puitteissa striimauksia ja muuta sisältöjä on mahdollista jakaa eri alustoille, kuten YouTubeen, sosiaalisen median kanaviin ja verkkosivuille.

Lue lisää: Striimaus ja musiikin käyttö koronatilanteen aikana

Sivua päivitetään ja muutokset tiedoissa ovat mahdollisia. Varmista ominaisuudet ja muut tiedot aina palveluntarjoajan sivuilta.