Floor is Ours: Esittävien taiteiden alalla halutaan tunnistaa ja ratkaista työn epäkohtia

Työterveyslaitoksen Floor is Ours! Puuttumisen kulttuurin vahvistaminen esittävien taiteiden työyhteisöissä -tutkimus on selvittänyt, mikä esittävien taiteiden aloilla estää ja toisaalta edistää työturvallisuuden ja -hyvinvoinnin epäkohtiin puuttumista. Suomen konservatorioliitto on ollut mukana yhtenä toimijoista hankkeen kumppanuusverkostossa.

Tutkimuksessa tuli esiin, että epäkohdat koskettavat kaikkia esittävien alalla toimivia ja ne liittyvät työyhteisön toimintaan ja ihmisten väliseen vuorovaikutukseen, töiden organisointiin ja resursointiin sekä johtamisen, johtamisrakenteiden ja vastuiden epäselvyyksiin.

Alalla on jo olemassa käytäntöjä, joita hyödynnetään vaihtelevasti epäkohtiin puuttumisessa. Isommilla toimijoilla on muodollisia käytäntöjä ja työsuojelurakenteita. Pienemmät toimijat tai apurahatyöryhmät ovat ottaneet käyttöön esimerkiksi alan eettisiä ohjeita.

– Alalla on jo käynnissä ilahduttava muutos, jossa työhyvinvointiin ja työturvallisuuteen suhtaudutaan vakavasti ja niistä huolehditaan. Puuttumisen ja välittämisen hyviä käytäntöjä on olemassa. Nyt on tärkeä jakaa ja soveltaa niitä alan eri kokoisille toimijoille ja eri taidelajeille sopiviksi, sanoo vanhempi asiantuntija Susanna Visuri Työterveyslaitoksesta.

Tutustu hankkeen tuloksiin

Vanhempi asiantuntija Susanna Visuri, erityisasiantuntija Heli Ansio ja tutkija Inka Koskela Työterveyslaitoksesta keskustelevat julkaisuvideolla hankkeen tuloksista neljän tyyppitarinan kautta:

• Vaiennettu ja voimaton
  • Innostuksen ja kehittämishalun tyrmääminen