Luovuutta politiikkaan -viikko ylitti odotukset

Luovuutta politiikkaan -viikko ylitti odotukset

Ensimmäistä kertaa järjestetty valtakunnallinen Luovuutta politiikkaan – Kreativitet i politiken -kampanjaviikko tarjosi kiinnostavia keskusteluja, iloista heittäytymistä ja lukuisia kohtaamisia eri puolilla maata.

Kampanjaa toteutti aikavälillä 6.-10.2.2023 kaikkiaan 68 eri taiteenalojen oppilaitosta, joissa vieraili viikon aikana 157 poliitikkoa.

Luovuutta politiikkaan -kampanja tavoite oli nostaa taidetta ja kulttuuria harrastavien ja opiskelevien lasten ja nuorten äänen ja kiinnostuksen kohteet, sekä harrastus- ja opiskelumahdollisuudet osaksi julkista keskustelua. Kampanja myös lisäsi tietoisuutta ja ymmärrystä taiteen perusopetuksesta ja kulttuurialan ammatillisesta koulutuksesta ja niiden merkityksestä mm. hyvinvoinnin, kestävyyden, aktiivisen kansalaisuuden ja demokratian vahvistajana.

Taiteen perusopetus ja kulttuurialan ammatillinen koulutus kiinnosti päättäjiä laajasti yli puoluerajojen. Ilahduttavan suuri joukko kuntien hallitusten ja valtuustojen puheenjohtajia ja jäseniä, aluevaltuutettuja sekä kevään vaaleissa eduskuntaan pyrkiviä ehdokkaita tutustuikin oppilaitoksiin viikon aikana. Istuvia kansanedustajia vieraili kaikkien yhdeksän vaalipiirin oppilaitoksissa, joiden alueella kampanjaa toteutettiin. Myös ministereitä ehti mukaan.

Kampanjaviikon aikana poliitikoille tarjoutui mahdollisuus osallistua kokemukselliseen tekemiseen lasten ja nuorten taideopetusta antavissa oppilaitoksissa ja keskusteluihin oppilaitosten henkilöstön sekä lasten ja nuorten kanssa. Kukin oppilaitos oli suunnitellut oman ohjelmansa ja poliitikot lähtivät innokkaasti mukaan mm. tanssi- ja soittotunneille, improvisaatioharjoituksiin, ihmispyramidin rakentamiseen, muotokuvan tekoon sekä sanataiteen ja käsitöiden pariin. Samalla käytiin keskusteluja niin poliitikon työstä kuin taideharrastusten ja -opintojen merkityksestä lapsille ja nuorille. Moni päättäjä kertoi vaikuttuneensa lasten ja nuorten sitoutumisesta ja innostuksesta sekä tinkimättömästä työstä, jota taideoppilaitoksissa tehdään.

Kampanjaviikon tunnelmiin voi palata sosiaalisessa mediassa tunnisteiden #luovuuttapolitiikkaan ja #kreativitetipolitiken avulla. Osallistuneet oppilaitokset sekä vierailijat löytyvät Taiteen perusopetusliiton sivuilta.

Toiminnanjohtaja Taija Lähdetie
Puh. 0503296009
taija.lahdetie@konservatorioliitto.fi

Valtakunnallista Luovuutta politiikkaan -viikkoa koordinoivat alojen kattojärjestöt Taiteen perusopetusliitto jäsenjärjestöineen sekä Suomen konservatorioliitto.

Tunnelmia kampanjaviikolta:

Kuva: Turun apulaispormestarit Piia Elo ja Elina Rantanen Turun Seudun Kuvataidekoulu Konstassa. Taija Lähdetie