Taiteen perusopetusliitto ja sen jäsenjärjestöt kysyivät keväällä 2024 taiteen perusopetuksen yhdeksän eri taiteenalan eri ikäisiltä oppilailta heidän kokemuksiaan harrastuksen tuomista vaikutuksista elämän eri osa-alueille. Kyselyyn saatiin lähes 2 000 vastausta eri puolilta maata.
Käytössä on nyt ensimmäistä kertaa laaja aineisto taiteen perusopetuksen oppilaiden näkemyksiä oman harrastuksen vaikutuksista. Taiteen perusopetuksen parissa koetaan oppimisen iloa, tullaan hyväksytyksi ja opittuja taitoja hyödynnetään myös koulussa, työpaikalla tai muuten elämässä. Taideharrastaminen lisää luovuutta ja mielikuvituksen käyttöä ja tarjoaa positiivisia haasteita. Harrastus tuo hyvän mielen ja lisää hyvinvointia.
Taiteen perusopetuksen parissa koetaan oppimisen iloa, tullaan hyväksytyksi ja opittuja taitoja hyödynnetään myös koulussa, työpaikalla tai muuten elämässä. Taideharrastaminen lisää luovuutta ja mielikuvituksen käyttöä ja tarjoaa positiivisia haasteita. Harrastus tuo hyvän mielen ja lisää hyvinvointia.
Taiteen perusopetusliitto jäsenjärjestöineen oli kumppanina toista kertaa toteutetussa Kulttuuriharrastamisen koetut vaikutukset -selvityksessä, joka julkaistiin 18.9.2024. Aineisto kerättiin Kansalaisfoorumin ja sen jäsenjärjestöjen luoman mittariston avulla. Taiteen perusopetuksen tuloksista laaditaan syksyn aikana vielä verkkojulkaisu suomeksi ja ruotsiksi.
Tutustu taiteen perusopetuksen tuloksiin Taiteen perusopetusliiton sivuilla.