Taiteen perusopetusliiton ja sen jäsenjärjestöjen tuottama Kulttuuriharrastamisen koetut vaikutukset -selvitys julkaistiin aiemmin syksyllä. Tulokset on nyt koottu verkkojulkaisuksi, joka avaa lähes 2 000 taiteen perusopetuksen oppilaan ajatuksia heidän kokemuksistaan taideharrastuksen parissa.
Kyselyaineisto on kerätty keväällä 2024. Taiteen perusopetusliitto toteutti kyselyn yhdessä jäsenjärjestöjensä kanssa Kansalaisfoorumin luoman mittariston avulla. Mittaristo koostuu viiteen eri osa-alueeseen jaetuista väittämistä. Niiden avulla mitataan kulttuuriharrastamisen psykologisia ja sosiaalisia vaikutuksia, oppimiseen ja yhteisöön liittyviä vaikutuksia sekä fyysisiä vaikutuksia. Kyselyssä mitatut vaikutukset saavutetaan sen lisäksi, että taiteen perusopetuksen parissa oppilaiden taidot ja osaaminen heidän valitsemallaan taiteenalalla kehittyvät.
Vastaukset antavat positiivisen kuvan taideharrastamisen vaikutuksista:
- Saan iloa oppimisesta harrastuksessani 99 %
- Minut hyväksytään harrastuksessani sellaisena kuin olen 97 %
- Harrastuksestani tulee minulle hyvä mieli 98 %
- Saan käyttää harrastuksessani mielikuvitustani 93 %
Vastaukset osoittavat, että taideharrastus vaikuttaa positiivisesti myös oppimiseen. Haasteiden kohtaamisesta, itsetunnon kehittymisestä, tai käsityksen paranemisesta omasta itsestä on ollut apua myös muun muassa koulussa, työelämässä ja muissa harrastuksissa. Taideharrastuksen merkitys oman identiteetin rakentumisessa koetaan merkittäväksi.
Verkkojulkaisu on saatavilla ruotsiksi myöhemmin syksyllä Taiteen perusopetusliiton sivuilla.
Lue lisää ja lataa raportti: Kulttuuriharrastamisen koetut vaikutukset – selvitysraportti taiteen perusopetus