Konservatorioliitto osallistuu erilaisiin toimialaa kehittäviin hankekokonaisuuksiin yhteistyössä jäsenistönsä tai kumppanijärjestöjen kanssa. Tälle sivulle on koottu tietoa käynnissä olevista ja päättyneistä hankkeista.
Musiikkialan koulutus kohti 2030-lukua: Tulevaisuuskestävä oppilaitoskulttuuri -hanke on Musiikkikoulutuksen visio 2030 -työn ensimmäinen hankevaihe. Hanke toteutetaan Jane ja Aatos Erkon säätiön rahoituksella vuosina 2024-2026. Suomen konservatorioliitto vastaa hankekokonaisuuden koordinoinnista.
Tulevaisuuskestävä oppilaitoskulttuuri -hanke tarttuu musiikkialan yhteiskunnallisiin haasteisiin Musiikkikoulutuksen visio 2030 -tavoitteet lähtökohtinaan. Väestönkehitys, teknologiset muutokset sekä saavutettavuuden ja yhdenvertaisuuden kysymykset asettavat musiikkikoulutuksen kentälle uusia vaatimuksia.
Kaksivuotinen hanke pureutuu haasteisiin kolmen pilotin kautta, joiden painopisteinä ovat rakenteet ja resurssit, yhteistyöverkostot sekä opettajakoulutus ja jatkuva oppiminen.
Tavoitteena on edistää musiikkikoulutuksen alalle yhteisiä laajoja tavoitteita sekä tukea kentällä tapahtuvan musiikkikoulutuksen visioon pohjautuvan muutostyön toteutumista ja toimintakulttuurin laajempaa muutosta.
Suomen konservatorioliitto tuottaa hankkeen pohjalta koko musiikkikoulutuksen kentän käyttöön tarkoitettuja tukimateriaaleja, kuten valtakunnallisia mallinnuksia ja oppaita, jotka julkaistaan Musiikkikoulutuksen visio 2030 -verkkosivustolla. Hankkeen ja pilottien etenemistä seurataan säännöllisesti järjestettävissä avoimissa seminaareissa, jotka tarjoavat työkaluja ja vertaistukea koko kentälle.
Lisätietoja:
Hankekoordinaattori
Heli Koskinen
puh. 040 820 3205
heli.koskinen@konservatorioliitto.fi
Lisätietoja hankkeesta löytyy Musiikkikoulutuksen visio 2030 -verkkosivuilta.
Lisätietoja:
Toiminnanjohtaja
Taija Lähdetie
puh. 050 329 6009
taija.lahdetie@konservatorioliitto.fi
Lisätietoja hankkeesta löytyy myös Cuporen ja Suomen musiikkioppilaitosten liiton sivuilta.
Musiikin opintopolut -hanke selvitti kokonaiskuvaa musiikkikasvatuksen ja -koulutuksen tilanteesta Suomessa. Hanketta koordinoi Suomen musiikkioppilaitosten liitto yhteistyössä Suomen konservatorioliiton ja Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cuporen kanssa vuosina 2021-2022. Hanketta rahoitti opetus- ja kulttuuriministeriö.
Hankkeen päätavoitteena oli selvittää oppilaiden ja opiskelijoiden moninaisia opintopolkuja musiikkialalla ja tuoda esiin matkalla tapahtuvia vaiheita.
Erityisenä kiinnostuksen kohteena olivat siirtymät eri opintoasteilta toiselle sekä taitekohtien tapahtumat eli mitä tapahtuu, kun oppilaat siirtyvät taiteen perusopinnoista syventäviin opintoihin, perusopinnoista opiskelijoiksi toiselle asteelle sekä korkeakouluopintoihin. Koulutuspolku voi johtaa ammattilaisuuden sijaan myös elämänmittaiseen harrastukseen tai joskus päättyä kokonaan.
Eri opintoasteille suunnattujen kyselyjen avulla saatiin lisäksi ajankohtaista tietoa musiikkikasvatuksen ilmiöistä, kuten instrumenttijakaumien kehittymisestä eri opintoasteilla, taiteen perusopetuksen saavutettavuudesta sekä valmistuneiden opiskelijoiden työllistymisestä alalle ja sijoittumisesta jatko-opintoihin.
Hankkeen tavoitteena oli paitsi tiedon tuottaminen, myös tiedonkeruun tapojen systematisoiminen ja kehittäminen oppilaitoksilta ja opiskelijoilta kerättävän tiedon suhteen, jotta kerättävä materiaalia olisi tarkoituksenmukaisemmin sekä musiikkioppilaitoskentän että sidosryhmien käytettävissä.
Hanke toteutettiin useamman kyselyn ja niiden analyysien yhteenvetona, sillä taiteen perusopetus, ammatillinen koulutus ja korkeakoulutus ovat rakenteiltaan ja tavoitteiltaan erityyppisiä osa-alueita. Hankkeessa toteutettiin kolme erillistä selvitystä, joiden lisäksi laadittiin yhteenveto tuloksista.
Cuporen tutkimustiimi, Anna Kanerva, Katja Oksanen-Särelä, Aino Leppänen, Ari Kurlin-Niiniaho ja Marjo Mäenpää, toteuttivat hankkeen vuosien 2021–2022 aikana. Hankkeen julkaisutilaisuus järjestettiin 16.2.2023 Musiikkiopisto Juvenaliassa.
Musiikkialan tasa-arvo ja yhdenvertaisuus ovat kehittyneet viime vuosina. Keväällä 2025 julkaistu musiikkialan yhdenvertaisuubarometri kuitenkin osoittaa, että alalla on edelleen haasteita, jotka vaativat toimenpiteitä. Musiikkialan koulutuksella on keskeinen rooli tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden vahvistamisessa alalla.
Selvitykseen saatiin kaikkiaan 1 484 vastausta. Kyselyyn vastasi myös lähes 300 musiikkipedagogia tai musiikin aineenopettajaa, jotka kertoivat näkemyksiään tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumisesta heidän työssään ja pohjakoulutuksessaan.
Tutkimuksen toteutti Tutkimustoimisto Vastakaiku Oy, ja sitä koordinoi Teosto. Konservatorioliitto osallistui selvitykseen yhdessä 10 muun toimijan kanssa.
Yhdenvertasuusbarometri on jatkoa Teoston vuonna 2023 koordinoimalle Tasapuolisempi sukupuolijakauma musiikkialalla Suomessa -selvitykselle, johon Suomen konservatorioliitto myös osallistui.
Työterveyslaitoksen Floor is Ours! on jatkoa Floor is Yours! -hankkeelle. Tutkimushanke tuotti tietoa tekijöistä ja keinoista, jotka edistävät työturvallisuuden ja hyvinvoinnin epäkohtiin puuttumista sekä ehkäisevät epäkohtien syntymistä esittävien taiteiden alalla. Tutkimus palveli etenkin esittävien taiteiden kenttää, mutta sen tulokset ovat hyödynnettävissä myös laajemmin muilla taide-, kulttuuri- ja luovilla aloilla, tapahtumateollisuudessa ja järjestötyössä.
Floor is Yours! Turvallisuusjohtamisen ja -kulttuurin kehittäminen esittävissä taiteissa 2018-2020 -hankkeessa tutkittiin esittävän taiteen työtä, jota tehdään usein riskialttiissa oloissa teatterin, oopperan, sirkuksen, tanssin, musiikin ja muiden esittävän taiteen aloilla.
Hankkeissa tuotettiin työkaluja ja tarkistuslistoja turvallisuuskulttuurin parantamiseksi, kuiten esittävien taiteiden turva- ja hyvinvointiraideri ja esittävien taiteiden OiRA (Online Interactive Risk Assessment) -riskinarviointi.
Floor is Ours! -tutkimuksen toteutti Työterveyslaitos yhteistyössä 11 yhteistyötahon kanssa, joista Konservatorioliitto oli yksi. Tutkimuksen rahoittavat Työsuojelurahasto, Työterveyslaitos ja yhteistyötahot.
Liitto on ollut mukana useissa konservatorioiden toimintaa kehittävissä laatuhankkeissa.
Opetushallituksen rahoittama Opettaja personal traineriksi -hankkeen tavoite oli yhteisen vertaiskouluttajasysteemin ja -pankin luominen, konservatorioiden ohjaajien kouluttaminen vertaiskouluttajiksi ja opettajien orientoituminen ammatillisen koulutuksen reformin mukaiseen ohjaukseen. Hankkeessa pilotoitiin sähköisten oppimisympäristöjen hyödyntämistä ja luotiin mm. sparraajapankki. Hanketta koordinoivat Turun konservatorio ja Konservatorioliitto.
Konservatoriliitto toteutti yhdessä jäsenistön kanssa kolme konservatorioiden yhteisen laadunhallinnan ja vertaisarvioinnin kehittämiseen tähdännyttä hanketta vuosina 2013, 2016 ja 2017 Opetushallituksen rahoituksella. Koordinaattorina toimi Turun konservatorio, joka toteutti hankkeen Konservatorioliiton kanssa.