Blogi: Koronakevät, hybridisyksy ja toisen aallon talvi

Nuori nainen soittaa viulua orkesterissa

Koronakeväästä muodostui konservatorioille ja muille musiikkioppilaitoksille todellinen digiharppaus. Se todisti, että meistä on vaikka mihin. Olemme resilienttejä. Osaamme kehittää yhdessä, joustaa, soveltaa ja ennakoida. Ja ennen kaikkea, teemme sitä valtakunnallisesti yhdessä. Jaamme tietoa ja kannustamme toisiamme. 

Sitä, mitä kevään aikana olemme etäopetuksesta oppineet, olemme nyt syyskauden aikana arvioineet ja kehittäneet edelleen opetustoimintaamme rikastaviksi käytännöiksi. Etäopetuksella ei koskaan voida kokonaan korvata lähiopetukseen kuuluvaa läsnäoloa ja vuorovaikutusta, vertaistukea ja -oppimista. Tuota kaikkea haluamme oppilaillemme ja opiskelijoillemme tarjota – ja kokea itsekin. Koronasta huolimatta.

Hybridisyksy vaatii meiltä uudenlaista joustavuutta, tasapainoilua ja oikea-aikaisia ratkaisuja. Tasapainoilemme desinfiointiaineiden, maskien, pleksien, ryhmäkokojen, striimausten ym. kanssa, kuuntelemme tiedotustilaisuuksia, etsimme tietoja alueellisista suosituksista netissä jne. Opettajat järjestävät yhdelle lähi- ja toiselle kenties karanteenissa olevalle etäopetusta. Opiskelijat jäävät omaehtoisiin karanteeneihin jo silloin, kun ovat saattaneet altistua. Kyse ei ole opiskeluinnon puutteesta vaan vastuun kantamisesta. Kaikki haluavat turvata lähiopetuksen jatkumisen.

Epidemia on monella alueella jo edennyt kiihtymisvaiheeseen ja koronatartunnat ovat tulleet konservatorioihinkin. Testeissä käyminen on arkipäivää, ja jokainen negatiivinen tulos suuri ilon aihe. Koronavilkut ovat käytössä, mutta sairastunut saattaa saada tarvitsemansa koodin vasta viikon päästä sairastumisestaan. Jäljittäjät eivät pysy enää vauhdissa mukana ja rehtorin on turha odottaa terveysviranomaisten yhteydenottoa ja toimintaohjeita. Tämä on oma kokemukseni. Epävarmuus on monelle myrkkyä.

Yhteistyö ja -vastuu on edelleen enemmän kuin tärkeää. Nopea tiedon saanti suoraan tartunnan saaneilta on välttämätöntä oikea-aikaisille toimille oppilaitoksessa. Selkeät ja ennalta suunnitellut toimintamallit ja tiedotepohjat helpottavat elämää akuutissa tilanteessa.

Tulevan toisen aallon talven aikana me emme hellitä, sillä tavoitteemme on yhteinen ja tärkeä: antaa opiskelijoillemme mahdollisuus kehittyä ammattiin, luovuuteen, musiikin iloon ja yhteisöllisyyteen näinä poikkeuksellisina aikoina. En vielä suostu ”uuteen normaaliin”. Me selviämme, yhdessä. Henkinen kriisinkestävyytemme on kova. Onhan meillä toisemme ja musiikki.

Terveyttä, jaksamista ja yhä uusia soivia ratkaisuja toivottaen,

Rea Warme-Korpinen
Rehtori
Helsingin Konservatorio

Kuva: Shutterstock

Lue myös

Jane ja Aatos Erkon säätiöltä jatkorahoitus valtakunnalliselle musiikkikoulutuksen kehittämishankkeelle

Jane ja Aatos Erkon säätiö on myöntänyt 1 060 000 euron jatkorahoituksen valtakunnalliselle Musiikkialan koulutus
Lue lisää

Suomen konservatorioliiton strategia 2026–2028 on julkaistu

Suomen konservatorioliitto on julkaissut uuden strategiansa vuosille 2026–2028. Työ jatkaa vuosien 2023–2025 strategian linjausten toimeenpanoa.
Lue lisää

Seitsemälle taidekasvatuksen ja -koulutuksen järjestölle yhteinen kestävän kehityksen sertifikaatti

OKKA-säätiö on myöntänyt seitsemälle valtakunnalliselle taidekasvatuksen ja -koulutuksen järjestölle kestävän kehityksen sertifikaatin vuosille 2026–2028. Sertifikaatti
Lue lisää