Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/30163/2023
Suomen konservatorioliiton lausunto 14.10.2024
Kannatatteko kulttuuripoliittisen selonteon visiota ja sen neljää tavoitetta?
Kyllä
Toimenpide-ehdotukset
Selontekoluonnoksessa ehdotetaan yhdeksää toimenpidekokonaisuutta. Konservatorioliiton kommentit toimenpide-ehdotuksista on koottu kohtaan Tiivistelmä.
Oma roolinne tulevassa toimeenpanossa
Millaisena näette oman tai edustamanne tahon roolin kulttuuripoliittisen selonteon toimeenpanossa?
Suomen konservatorioliiton rooli kulttuuripoliittisen selonteon toimeenpanossa on merkittävä koulutusalan toimijoiden näkökulmasta. Liitto edustaa musiikki- ja tanssialan ammatillisen koulutuksen toimijoita, jotka tarjoavat alan ammattilaisuuteen tähtääville opiskelijoille tärkeän nivelvaiheen alan koulutusjatkumossa. Nuoret tarvitsevat merkittävissä määrin ammatillisen koulutuksen tarjoamaa osaamisen kehittämisen mahdollisuutta tähdätessään kohti monipuolista ammattilaisuutta, työelämää ja jatko-opintoja.
Lisäksi Konservatorioliitto vastaa Musiikkikoulutuksen visio 2030 -jatkotyöryhmän työn koordinaatiosta sekä syksyllä 2024 käynnistyneen musiikkialan eri koulutussektoreita kehittävän Tulevaisuuskestävä oppilaitoskulttuuri -hankkeen toteutuksesta. Liitto toimii välikappaleena koko koulutusjatkumon toimijoiden välillä ja mahdollistaa yhteistyötä.
Tiivistelmä näkemyksistänne
Suomen konservatorioliitto kiittää työryhmää mittavasta työstä kulttuuripoliittisen selonteon valmistelussa. Selonteon tavoitteet ovat alan tulevaisuuden ja sen kehityksen kannalta merkityksellisiä. Ne ovat kuitenkin samaan aikaan voimakkaassa ristiriidassa Petteri Orpon hallitusohjelman leikkausten kanssa kulttuuria kohtaan.
Selonteossa todetaan, että sen päämääränä on olla selkeä ja ymmärrettävä. Tässä muodossaan tavoite ei täyty vaan kokonaisuus avautuu sekavahkona ja punainen lanka toimenpiteissä on haastava löytää. elonteon liiteosio yllätti positiivisesti selkeällä ja laajalla analyysiosiollaan. Se antoi tarvittavaa raamia selonteon ylätasoisille toimenpidekirjauksille. Selonteon toimeenpano vaatii onnistuakseen ehdotetun konkreettisen toimenpidesuunnitelman, joka kantaa hallituskausien yli.
Alla ovat kommentit selonteon toimenpide-ehdotuksiin (Kohta 3.), joihin Suomen konservatorioliitto toivoo kiinnitettävän huomiota kulttuuripoliittisen selonteon jatkotyössä erityisesti koulutussektorin näkökulmasta.
Huomioitavaa on, että koulutussektoria koskevista toimenpide-ehdotuksista ei muodostu hahmotettavaa kokonaisuutta vaan ne näyttäytyvät yksittäisinä ajatuksina (kohdat 3.1-3.8). Moniin koulutusta koskeviin toimenpide-ehdotusten lauseisiin on yhdistetty laajoja kokonaisuuksia, jolloin niiden merkitykset hajoavat ja varsinainen tavoite jää epäselväksi.
3.1 Kulttuurin perusta tulevaisuuskestäväksi
Kulttuurialan koulutuksen moninaiseen kehittämiseen sekä saavutettavan taiteen perusopetukseen ja kulttuuriin harrastamisen tärkeyteen viitataan selonteon useissa kohdissa. Analyysiosiossa todetaan, että taiteen ja kulttuurin tulevaisuudesta huolehtiminen edellyttää, että polut ammatillisen tai korkea-asteen koulutuksen kautta taiteen ja kulttuurin ammattilai- suuteen pidetään avoinna ja houkuttelevina. Näemme tämän tärkeänä lähtökohtana yhteistyön kehittämiselle kulttuurisektorin toimijoiden ja koulutuksen välillä. Työ vaatii kuitenkin konkretiaa.
Kulttuuripoliittisessa selonteossa koulutuksen kehittämistavoitteista puhutaan laveasti ilman, että tarkennetaan esimerkiksi mihin koulutusasteisiin huomioilla viitataan. Ammattiin johtava koulutus kulttuurialalla alkaa taiteen perusopetuksesta ja koostuu toisiaan täydentävistä pitkistä koulutusjatkumoista. Näitä koulutusjatkumoita ei kuitenkaan ole mahdollista kehittää yhtenä kokonaisuutena vaan kehitystyötä voidaan tehdä vain koulutusasteittain, sillä opetus- ja kulttuuministeriö ja lainsäätäjä hallinnoivat koulutusasteita erillään.
Vuonna 2021 julkaistu koulutuspoliittinen selonteko luo suuntaviivat eri koulutusasteiden kehittämistavoitteille vuoteen 2040 saakka. Koulutuspoliittinen selonteko sisältää myös taiteen perusopetuksen kokonaisuuden. Näin ollen kulttuuripoliittisen selonteon kehittämistavoitteet kulttuurialan koulutuksen osalta tulee varmistaa yhdessä koulutuspoliittisen selonteon kanssa, jotta eri koulutusasteiden mahdollisuudet kehitystyöhön varmistetaan. Keskustelua eri koulutusasteiden kanssa tulee käydä kattavasti esimerkiksi kansallisten taidekasvatuksen- ja koulutuksen visioiden työryhmien kautta.
Kansalliset taidekasvatuksen ja -koulutuksen visiot
Kiitämme, että kulttuuripoliittisessa selonteossa on otettu huomioon kansallisten taidekasvatuksen- ja koulutuksen visiot, sillä ne ovat tärkeässä roolissa koulutuksen toimijoiden yhteisen kehittämissuunnan pohjina. Panostaminen visioiden toimeenpanoon on tärkeää, sillä visiotöiden kautta on mahdollista edistää koulutuskentän kehitystyötä.
Varhaisiän taidekasvatus
Koulutuspoliittisesta selonteosta puuttuvat huomiot ja toimenpide-ehdotukset varhaisiän taidekasvatuksen kehittämisestä. Esimerkiksi varhaisiän musiikkikasvatuksella on merkittävä rooli uusien harrastajien kasvattajina taiteen perusopetuksen oppilaiksi. Varhaisiän taidekasvatuksen merkitystä kulttuurin pohjana ei tule unohtaa.
Muuta
Toimenpide-ehdotuksissa lauseisiin yhdistetty laajoja teemoja niin, että lauseiden merkitykset kääntyvät osin päälaelleen. Esimerkiksi ehdotus “Kuntien ja valtion yhteistyötä edistetään turvaamalla museoiden, esittävän taiteen ja taiteen perusopetuksen toimijoiden sekä yleisten kirjastojen saavutettavuus.” on erikoinen muotoilu. Turvaako taiteen perusopetus kuntien ja valtion yhteistyötä?
3.2 Kulttuurin tekijät avainasemassa
Selonteossa on mukana useita toimenpiteitä, jotka toteutuvat jo nyt. Esimerkiksi toimenpide-ehdotus “Jokainen taide- ja kulttuurialan opiskelija saa opiskelujen kautta ammatillisen osaamisen yrittäjyyteen tai opettamiseen taiteen ja kulttuurin luomisen lisäksi.” jää epäselväksi. Nämä tavoitteet ovat jo nyt eri koulutusasteilta edellytettäviä kriteerejä. Vai tavoitellaanko jotain uutta tasoa?
3.3 Pitkäjänteistä ja monialaista kulttuuripolitiikkaa
Selonteossa ehdotetaan kulttuuri- ja luovien alojen toimielimen perustamista kulttuuripolitiikan toteuttamisen tueksi. Koulutusalan edustajat jäävät usein näissä toimielimissä marginaaliseen rooliin. Mikäli koulutuksen roolia kulttuuripoliittisen selonteon toteutuksessa halutaan nostaa esiin, tulee sen uuden toimielimen olla rakenteeltaan tasapainoinen ja varmistaa, että koulutuksen edustajat otetaan mukaan työhön.
3.5. Yhteistyön ja osallisuuden voima
Kuuluuko saunakulttuurin esiin nostaminen ylätasoiselle toimenpidetasolle? Tällaiset yksityiskohdat tulisi siirtää ehdotetun toimintasuunnitelman puolelle.
3.6 Yhteinen linja politiikassa
Kohdassa 3.1 nostimme esiin koulutuspoliittiseen selonteon. Selonteon eri kohdissa tuodaan esiin eri monialaista sektoreiden ja ministeriöiden yhteistyön lisäämistä (myös mm. kohdan 3.4. tavoitteet). Lisäksi olisi tärkeää, että myös opetus- ja kulttuuriministeriön sisällä varmistetaan yhteiset linjat kulttuurialan koulutuksen kehittämistyössä kulttuuripoliittisen ja koulutuspoliittisen selontekojen välillä.
3.7 Kulttuurin kukoistava toimintaympäristö
Selonteossa käsitellään tekijänoikeuksia laajasti eri kulttuurialan toimijoiden näkökulmasta. Analyysiosiosta ja itse selonteosta puuttuu kuitenkin kokonaan koulutuksen ja tutkimuksen sivistyksellisten oikeuksien näkökulma. Sivistyksellisiä oikeuksia tulee pohtia sekä perustuslain 16 § jokaisen sivistyksellisten oikeuksien että koulutuksen järjestäjän toimintamahdollisuuksien näkökulmista.
Uusi tekijänoikeuslaki astui voimaan vuonna 2023, mutta lain ulkopuolelle jäi myöhemmin annettava nk. kakkospaketti, jossa tulisi käsitellä muita kuin direktiivin edellyttämiä lainmuutoksia, kuten esimerkiksi teosten käyttöä opetus- ja tutkimustoiminnassa. Eduskunta edellytti keväällä 2023, että opetus- ja kulttuuriministeriö seuraa ja arvioi ehdotetun sääntelyn toimivuutta opetus- ja tutkimuskäytännössä oikeudenhaltijoiden, opettajien ja oppilaitosten näkökulmista ja sen perusteella valmistelee tarvittavat säädösmuutosesitykset. Tekijänoikeuslain kakkospaketin jatkovalmistelu ei näytä edenneen ykkösosan voimaantulon jälkeen. Tämä sivistyksellisten oikeuksien näkökulma ja koulutus- sekä tutkimuspuolen toimijoiden tarpeet tulee ottaa myös huomioon selonteon toimeenpanossa ja ottaa koulutuksen toimijat mukaan valmistelutyöhön laaja-alaisesti.
Lisätietoja: Kulttuuripoliittisen selonteon hankesivu