Lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi ammatillisesta koulutuksesta annetun lain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/14704/2024
Lausuntopyyntö Lausuntapalvelussa
Suomen konservatorioliiton lausunto 23.8.2024

Tiivistelmä lausunnon keskeisestä sisällöstä

Suomen konservatorioliitto kiittää mahdollisuudesta lausua lausuntokokonaisuudesta ja toteaa, että normien purkuun liittyvät muutokset osaamisen arvioinnin toteutussuunnitelmiin sekä osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen ovat perusteltuja.

Sen sijaan Suomen konservatorioliitto vastustaa ehdotettua menettelyä 100 miljoonan euron leikkausten kohdentamiskeinona, jossa opetus- ja kulttuuriministeriö voisi vuoden 2025 rahoitusta päättäessään alittaa koulutuksen järjestäjän lupaan kirjatun opiskelijavuosien vähimmäismäärän. Näemme suuria riskejä ehdotuksessa, sillä erityisesti pienten koulutuksen järjestäjien toimintaedellytyksiin muutos voi tuoda riskejä sekä mahdollisuudet toiminnan ennakoitavuuteen vähenevät merkittävästi.

Ammatillisesta koulutuksesta annettua lakia koskevat säädösehdotukset

Suomen konservatorioliitto toteaa, että osaamisen arvioinnin toteutussuunnitelmiin sekä osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen liittyvät muutokset ovat perusteltuja. Esitetyillä muutoksilla on arviomme mukaan melko neutraali vaikutus koulutuksen järjestäjien toimintaan. Esityksessä on onnistuneesti toteutettu normien purkua.

Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annettua lakia koskevat säädösehdotukset

Suomen konservatorioliitto vastustaa ehdotusta opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain muuttamisesta siten, että varainhoitovuoden 2025 rahoituksesta päätettäessä opiskelijavuosien määrä saisi alittaa järjestämisluvassa määrätyn opiskelijavuosien vähimmäismäärän.

Sipilän hallituksen ammatillisen koulutuksen reformissa rahoitusta uudistettiin niin, että perusrahoituksen pohjaksi otettiin järjestämisluvassa määritelty opiskelijavuosien vähimmäismäärä ja sen päälle vuosittain vahvistettava tavoitteellinen opiskelijavuosimäärä.

Vaikka kyseinen lakiehdotus on suunnattu vain vuoteen 2025, on mahdollinen muutos merkittävä reformin tavoitteisiin nähden. Se vaikeuttaisi koulutuksen järjestäjien talouden ennakointimahdollisuuksia mikäli kyseistä ehdotusta päädyttäisiin suunnittelemaan jatkossa pysyväksi. Etenkin pienemmillä koulutuksen järjestäjillä opiskelijavuosien vähimmäismäärä on toiminut tärkeänä talouden suunnittelun ennakointivälineenä ja poistuessaan se vaikeuttaisi toimintaa.

Taija Lähdetie, toiminnanjohtaja
Suomen konservatorioliitto