fbpx

Blogi: Tukea muusikoille – oppimisen tuen uudistus musiikin ammatillisessa koulutuksessa

Nuorin nainen soittaa kitaraa bändissä

Blogi: Tukea muusikoille – oppimisen tuen uudistus musiikin ammatillisessa koulutuksessa

Oppimisen tuki ammatillisessa koulutuksessa on vuonna 2025 muuttumassa. Muutoksen tavoitteena on selkeyttää oppimisen tukea ja yhtenäistää tuen muotoja toisen asteen koulutuksissa. 

Tukea muusikoille -hanke

Tukea muusikoille -hanke on Oulun ja Kuopion konservatorioiden yhteistyössä toteuttama kokonaisuus musiikkialan ammatillisen koulutuksen oppimisen tuen kehittämiseen. Hankkeen tavoite on kehittää oppimisen tukea musiikkialan ammatillisissa koulutuksissa sekä nostaa musiikin koulutuksen erityispiirteet esiin toisen asteen oppimisen tukea kehittäessä. Tukea muusikoille -hanketta rahoittaa Opetushallitus ja se on käynnissä 8.1.2024–30.6.2025. 

Keväällä 2024 Suomen konservatorioliiton jäsenoppilaitoksille sekä muille musiikkialan ammatillisen koulutuksen oppilaitoksille toteutetussa Tukea muusikoille -kyselyssä selvitettiin, miten oppimisen tuki tällä hetkellä toteutuu musiikin ammatillisessa koulutuksessa valtakunnallisesti ja mitä tarpeita oppimisen tuen järjestämiseen on. Kyselyyn vastasi 85 opettajaa tai oppilaitoksen henkilökunnan jäsentä yhteensä 17 eri oppilaitoksesta.

Erityisopettajan konsultatiivinen rooli opettajien työn tukena

Kyselyn tulosten mukaan musiikin ammatillisessa koulutuksessa oppimisen tuen tarjoaminen toteutuu tällä hetkellä melko hyvin niin musiikkiaineissa kuin yhteisten tutkinnon osien aineissakin. Keskeisimpinä pedagogisina tukitoimina käytetään tehtävien eriyttämistä tai henkilökohtaistamista, aineenopettajan antamaa tukiopetusta ja opiskelijalle annettavaa lisäaikaa tehtävien tekoon tai tentteihin.

Kyselyssä ilmeni, että opettajat kokevat tukea tarvitsevan opiskelijan opettamisen pääsääntöisesti positiivisena, mutta huomioivat opiskelijan tarvitsevan enemmän opetusresurssia ja panostusta. 

Erityisopettaja – joko musiikillisen taustan omaava tai ilman musiikillista taustaa – työskentelee 73 %:ssa vastanneista oppilaitoksista; kuudessa oppilaitoksessa ei ole erityisopettajaa. Erityisopettajan työnkuva painottuu kyselyyn vastanneiden mukaan opettajien konsultatiiviseen rooliin ja opiskelijoiden ohjaukseen. Erityisopettajan osaamisen hyödyntäminen opettajien tukena koetaan merkityksellisenä, joskin ilmeni, että opettajat voisivat hyödyntää tätä mahdollisuutta paremminkin. Erityisesti ryhmäopetusaineissa erityisopettajan ohjausta ja tukea kaivataan entistä enemmän oppimisen tukemiseksi opiskelijoiden monipuolisissa haasteissa. 

Lisää koulutusta tukitoimien konkreettiseen toteuttamiseen sekä mielenterveydellisiä vaikeuksia kokevien opiskelijoiden tukemiseen

Kyselyn vastausten perusteella voidaan todeta, että opettajien työssä kohdataan entistä enemmän ja monipuolisempia tukitarpeita kuin aikaisemmin. Kyselyyn vastanneiden mukaan koulutustarpeista keskeisimmät liittyvät pedagogisiin ratkaisuihin, tukimenetelmiin ja apuvälineisiin eli konkreettisiin tukitoimiin. Koulutusta kaivataan opiskelijoiden psyykkisen hyvinvoinnin tukemiseen, sekä nepsy-vaikeuksia, elämänhallinnan haasteita ja mielenterveyden häiriötä kohtaavien opiskelijoiden tukemiseen ja ohjaamiseen. 

Lisätiedot ja yhteydenotot selvitykseen liittyen

Tukea muusikoille -hankkeen koordinaattorit

Emmi Hurmeranta, emmi.hurmeranta@kuopionkonservatorio.fi, Kuopion konservatorio

Taru Nygård, Oulun konservatorio, taru.nygard@eduouka.fi