Keski-Pohjanmaan konservatorio 40 vuotta musiikin ammatillisen koulutuksen parissa

Blogi 6.6.2024

Kuluneena lukuvuonna saimme Keski-Pohjanmaan konservatoriossa juhlistaa 40 vuoden taivalta musiikin ammatillisen koulutuksen tarjoajana. Aika tuntuu äkkiseltään pitkältä, mutta kun huhtikuussa pidetyssä pääjuhlassamme havahduin ajattelemaan, että oma opinto- ja työurani on samassa oppilaitoksessa jatkunut suurimman osan tuosta ajasta, onkin tunne toinen. Sukupolvissa mitattuna toimintamme on loppujen lopuksi vielä melko nuorta ja kehittyvää.

Keski-Pohjanmaan konservatoriossa hyvin käytännönläheisesti alkanut klassisen musiikin orkesterisoittajan koulutuskokeilu on vuosikymmenten saatossa muotoutunut monipuoliseksi ja valtakunnallisesti tavoittavaksi muusikon koulutukseksi, joka sisältää neljä eri suuntautumisvaihtoehtoa: klassinen musiikki, kansanmusiikki, pop/jazz-musiikki ja musiikintekijä. Tuorein näistä eli musiikintekijälinja syntyi vuonna 2016 ikään kuin eri tyylilajien sulatusuuniksi ja vastasi osuvasti alan kasvavaan kiinnostukseen.

Koulutustarjonnan laajentuessa sen sisältö ei ole missään vaiheessa syntynyt tyhjästä tai pelkästään jostain ulkopuolelta tuodusta. Kansanmusiikilla on pitkät, vuosisataiset perinteet Keski-Pohjanmaalla. Jazz-musiikin ja ns. kevyen musiikin saralla on suomen- ja ruotsinkielinen Pohjanmaa ollut rikasta ympäristöä sekä esittävän että uutta musiikkia luovan taiteen alalla. Runsaat yhteydet ja muuttoliikkeet maamme rajojen ulkopuolelle ovat olleet myös vaikuttamassa kulttuuriperinteen muodostumiseen.

Vuosien varrelle on sattunut useampiakin vaiheita, jolloin musiikkialan koulutus on joutunut perustelemaan asemaansa Suomessa. Pahimmat uhkakuvat ovat onneksi useimmiten hälvenneet, ja on selvitty ihan kohtuullisen hyvin. Nykyhetkessä koko kulttuurikentällä toivotaan jälleen sekä omien perinteiden että uutta luovan taiteen arvon ja syvällisen merkityksen tunnistamista.

Musiikinopetuksen jatkuvuuden kannalta vaikuttavin tuki tulee omalta alueelta. Kotiyleisö on se tärkein yleisö, vaikka maailmallakin niitettäisiin mainetta. Valtakunnallisen ja kansainvälisen toiminnan ohella on syytä muistaa luoda vahvaa sidettä paikallisiin toimijoihin ja päättäjiin. Tämä työ on jatkuvaa ja aina uudelleen edessä, mutta 40 vuoden jakso upeine valmistuneine muusikoineen osoittaa, että se kannattaa.

Juhani Koivisto
vs. apulaisrehtori