Luovuutta politiikkaan – Kreativitet i politiken 6.-10.2.2023

Lasten ja nuorten taideopetus ja -koulutus kiinnostaa – Yli 150 päättäjää tutustuu oppilaitosten toimintaa. Kampanja toteutuu 6.-10.2.2023.

Ensimmäistä kertaa järjestettävä Luovuutta politiikkaan – Kreativitet i politiken -viikko käynnistyi 6.2.2023. Kampanjaan osallistuu lähes 70 eri taiteenalojen oppilaitosta eri puolilta maata sekä yli 150 paikallispoliitikkoa, aluevaltuutettua ja edustakuntavaaliehdokasta. Mukana on myös nykyisiä ministereitä ja kansanedustajia.

Kampanjan avulla nostetaan taidetta ja kulttuuria harrastavien ja opiskelevien lasten ja nuorten ääni ja kiinnostuksen kohteet, sekä harrastus- ja opiskelumahdollisuudet osaksi julkista keskustelua. Tavoitteena on lisätä tietoisuutta ja ymmärrystä taiteen perusopetuksesta ja kulttuurialan ammatillisesta koulutuksesta ja niiden merkityksestä mm. hyvinvoinnin, kestävyyden, aktiivisen kansalaisuuden ja demokratian vahvistajana.

Viikon aikana poliitikoille tarjoutuu mahdollisuus osallistua kokemukselliseen tekemiseen lasten ja nuorten taideopetusta antavissa oppilaitoksissa ja keskusteluihin oppilaitosten henkilöstön sekä lasten ja nuorten kanssa. Kukin oppilaitos on suunnitellut oman ohjelmansa. Päättäjät pääsevät mukaan mm. teatteriryhmän alkulämmittelyyn, keramiikkapajaan, tekemään sanoista runoa, tutustumaan tanssikoulun puvustoon ja soittamaan yhtyeissä. Nuorten kanssa keskustellaan myös siitä, miten taiteen tekemisellä voi vaikuttaa.

Valtakunnallista Luovuutta politiikkaan -viikkoa koordinoivat alojen kattojärjestöt Suomen konservatorioliitto ja Taiteen perusopetusliitto jäsenjärjestöineen: Esittävien taiteiden oppilaitosten liitto ETOL ry, Kuvataidekoulujen liitto ry, Käsi- ja taideteollisuusliitto Taito ry, Suomen musiikkioppilaitosten liitto ry, Suomen sanataideopetuksen seura ry, Suomen tanssioppilaitosten liitto STOPP ry.

Kampanjan toteutumista voi seurata sosiaalisen median kanavissa hashtageilla #luovuuttapolitiikkaan ja #kreativitetipolitiken.

Tiedote – Pressmeddelande 30.1.2023

Kampanjaan osallistuviin oppilaitoksiin ja vierailijoihin voi tutustua Taiteen perusopetusliiton sivuilla.

Suomen konservatorioliiton toiminnanjohtaja Taija Lähdetie, taija.lahdetie@konservatorioliitto.fi, p. 050 329 6009

Taiteen perusopetusliiton toiminnanjohtaja Viivi Seirala, viivi.seirala@artsedu.fi, p. 045 310 7702