Blogi: Suunta kohti normaalia arkea korona-ajan opeilla rikastettuina

Koulutusala on siirtynyt hektisen koronalukuvuoden jälkeen ansaitulle kesätauolle. Katsaus menneeseen puoleentoista vuoteen ei kuitenkaan tuo vain haasteita mieleen. Musiikki- ja tanssialalla on tapahtunut myös valtavaa kehitystä.

Konservatorioliiton jäsenyhteisöjen parissa on pyöritetty oppilaitosten arkea hartiavoimin koronarajoitusten keskellä ja samaan aikaan uutta kehittäen.

Erityinen kiitos koulutuksen järjestäjille kuuluu siitä, että nuorten opintojen jatkuminen ja ammattiin valmistuminen on saatu turvattua kulttuurialan vaikeista olosuhteista huolimatta.

Etäajan opit jalkautuivat arkeen

Hyppy etäopetukseen keväällä 2020 oli raju eikä se vielä itsessään muuttanut toimintamalleja. Monet opettajat esimerkiksi kokivat, ettei verkko-opetus sovellu musiikki- tai tanssialalle lainkaan. Mutta pandemia-ajan pitkittyessä monet hyvät opit ovat juurtuneet osaksi arkea ja oppilaitoksissa on opittu runsain mitoin uutta niin verkko-opetuksen, striimausten, etäjohtamisen kuin kokouskäytäntöjen saralla. Uusi ei enää ole outoa, kun etäajan oppien soveltamista normaaliarjen tueksi on päästy harjoittelemaan pidemmän aikaa.

Oppilaitoksissa on lähdetty kehittämään myös etäopetuksen käytäntöjä eteenpäin esimerkiksi erilaisten verkkopohjaisten oppimisportfolioiden kautta. Striimauksissa on tehty valtava oppiloikka ja oppilaitokset ovat tavoittaneet  uudenlaisia yleisöjä esimerkiksi sosiaalisen median kautta. Läsnäolo tavallisten ihmisten arjessa on ollut ehkä vahvempaa kuin koskaan ja konserttien ja tapahtumien saavutettavuus on näin ollen parantunut entisestään.

Esimerkiksi Kuopion ammatillisen koulutuksen  ammatillisen koulutuksen LIEKEISSÄ-festivaalin 10-vuotisjuhlavuosi keräsi lähes 5 000 katsojaa. Turun konservatorion ja musiikkiopiston koordinoimat Lasten musiikkijuhlien konsertit puolestaan keräsivät katselukertoja kaikkiaan huimat 26 000. Normaaliolosuhteissa konserttien kävijämäärät ovat olleet aivan toista luokkaa.

Nuorten taiteilijoiden valmistuminen turvattiin

Huomattava saavutus on myös se, että vaikka koko kulttuuriala on ollut suljettuna lähes koko korona-ajan ja alan esiintymiset ovat olleet tämän vuoksi mahdottomia, vain pieni osa musiikki- ja tanssialan ammatillisen koulutuksen opiskelijoista on jäänyt valmistumatta tai valmistuminen on siirtynyt huomattavasti.

Opiskelijoiden opintojen edistyminen on turvattu oppilaitoksissa kovalla työllä ja luovilla ratkaisuilla. Koulutussopimusten toteuttaminen on esimerkiksi ollut koronaolosuhteissa käytännössä mahdotonta, koska mahdolliset yhteistyökumppanit, kulttuurilaitokset, ravintolat ja muut tapahtumia toteuttavat toimijat, ovat olleet kiinni tai live-esitysten toteuttaminen muuten mahdotonta.

Näyttöjä ja näyttökonsertteja on sen sijaan lähdetty järjestämään oppilaitoksissa erilaisten striimauskäytäntöjen kautta. Tuloksiin ollaan oltu varsin tyytyväisiä ja oppilaitosten YouTube-kanavilla on ollut nähtävissä kunnioitettava määrä eri tyylilajien näyttökonsertteja. Striimaukset ovat olleet myös opiskelijoille tärkeitä oppimiskokonaisuuksia järjestelyineen.

Myös ammatillisen koulutuksen valintakokeissa etäosuuksien soveltaminen osaksi kokonaisuutta tulee todennäköisesti jäämään osaksi ainakin osalla oppilaitoksia, sillä niistä on saatu monia rohkaisevia kokemuksia.

Koronarokotusten laajentuessa vauhdilla nuorempiin ikäluokkiin alkaa tilanne koronapandemian parissa todennäköisesti helpottua ja tämä heijastaa koulutusalan kentällekin turvallisuutta. Tulevana lukuvuonna 2021-2022 voimme toivon mukaan palata jo normaalimman arjen pariin – vahvasti rikastettuina korona-ajan opeilla.

Niiden jatkojalostamiseen on myös syytä jatkossa panostaa, jotta opittu ei katoa vaan auttaa kohtaamaan seuraavia tulevaisuuden haasteita.

Aurinkoista ja levollista kesää kaikille lukijoille!

Taija Lähdetie
Suomen konservatorioliitto