Blogi: Diginä musaduuniin – sisälle työelämään

Miten musiikkialan työelämää voi toteuttaa ja edistää digitaalisesti? Lievästi räppäävä hankenimi Diginä musaduuniin luotiin keväällä 2019 Opetushallituksen hankehakuun. Tällöin oltiin onneksi vielä autuaan tietämättömiä seuraavana vuonna alkavasta koronapandemiasta ja niistä rajoituksista, joita kukaan meistä ei ollut voinut kuvitella.

Olemme näiden rajoitusten keskellä olleet hiljaisesti kiitollisia siitä, että olimme jollain lailla yhdessä varautuneet. Pop & Jazz Konservatorion vuosia työstetyn verkkohankkeen yhtenä ulokkeena alkanut Diginä musaduuniin oli laittein ja suunnitelmin varustautunut kahden konservatorion yhteiseen opetukseen.

Pop & Jazz Konservatorio ja Turun konservatorio ja musiikkiopisto olivat luoneet hankkeen, josta tuli melkeinpä “piinallisen ajankohtainen”. Hanke on osaltaan nopeasti avannut meille uusia mahdollisuuksia toimia nyt niin tutuksi tullein periaattein, yhdessä mutta etänä.

Zoom-sovellus ominaisuuksineen on alusta asti tullut hyvin tutuksi ja käyttöön. Silloin kun emme ole voineet olla Arabia- tai Sigyn-salissa, opiskelijat ovat tupsahdelleet Zoomiin ja Breakout roomien keskusteluihin milloin bussissa tai ratikassa, milloin unisina pörröpäinä kotoa käsin. Kurssin monet vierailijat ovat välillä pystyneet olemaan opetussalissa, mutta usein ovat olleet kotona hekin.

Tavoitteita, toiveita ja haasteita

Diginä musaduuniin -hanke kehittää avoimia, ilmaisia verkkomateriaaleja musiikkialan perustutkinnon ja musiikkituotannon ammattitutkinnon pakollisiin tutkinnon osiin Musiikkialan toimintaympäristoissä toimiminen ja Musiikkialan toimintaympäristöjen tunteminen. Tavoitteemme on, että opiskelijoiden lisäksi kaikki alalla toimivat voisivat tavalla tai toisella hyödyntää pakettiamme.

Materiaaleja on pilotoitu ja pilotoidaan vielä syksyllä 2021 Pop & Jazz Konservatorion ja Turun konservatorion ja musiikkiopiston yhteisellä työelämäkurssilla. Samalla pyrimme esimerkiksi kommenttiwebinaarien ja muiden yhteydenottojen kautta lisäämään työelämään liittyvää keskustelua musiikkialan sisällä.

Haasteista suurin saattaa olla ennakkoasenne: opiskelijat harvoin odottavat työelämäkurssista opiskeluajan tähtihetkeä. Toisaalta jokainen opiskelija on edes jonkin verran kiinnostunut euroista. Valovoimainen hankeryhmämme on melko paljon miettinyt asiaa siltä kulmalta, mikä olisi innostavaa opiskelijoille ja hyödyksi myös muille tällä alalla toimiville.

Ryhmä päätyikin ydinasioiden esittelyn ja aiheisiin liittyvien tehtävien lisäksi runsaaseen videotarjontaan. Videoissa äänensä saavat kuuluviin musiikkialan monenlaisissa genreissä, tehtävissä ja työympäristöissä toimivat henkilöt: muusikoista säveltäjiin ja lauluntekijoihin, managereista ja tuottajista pianonvirittäjiin, monenlaisista staroista taviksiin (jos alalla nyt taviksia on olemassakaan).

Pohdimme aluksi aiheen pelillistämistä: miltä vaikuttaisi esimerkiksi konkreettinen, visuaalisesti kiehtova musiikkialapolku satojen vaihtoehtojen maisemassa? Koska budjettimme kahdelle vuodelle on maltillisen viisinumeroinen ja suurilta osin ammattitaitommekin on toisaalla, emme pystyneet ainakaan tällä haavaa kehittämään unelmien työelämäpeliä, jonkinlaista “Digimusa-appia”. Ehkä joskus tulevaisuudessa?

Työstämme vielä hankemateriaalia, mutta osa siitä on avoimen työelämäportaalin kautta jo käytettävissä ja testattavissa. Lukuisien alalla toimivien hahmojen lyhyissä videopuheenvuoroissa on avattu omia opintopolkuja, tyypillisen työpäivän kuvausta, työn hyviä puolia ja haasteita sekä tyypillisiä työympäristöjä.

Mukaan työelämäkurssille alkusyksyllä 2021?

Diginä musaduuniin jatkaa työelämäportaalin hiomista vielä syksyn 2021 ajan, ennen kuin hanke vuoden lopulla päättyy. Samalla toteutamme toista kierrosta Pop & Jazz Konservatorion ja Turun konservatorion ja musiikkiopiston yhteisestä kurssista.

Olisi hienoa lisätä vuoropuhelua ja keskustelua eri konservatorioiden opiskelijoiden ja opettajien kesken. Siksi laajennamme alkuperäistä suunnitelmaamme kahdenvälisestä kurssista ja kutsumme muidenkin konservatorioiden työelämäryhmiä opettajineen etänä mukaan alkusyksyn kuuteen maanantaiaamuun alkaen 30.8. Maanantaisin ollaan yhdessä etänä ja lisäksi teemme oppilaitoksen omissa ryhmissä tehtäviä aihepiiriin liittyen.

Kurssin aihepiirit liittyvät verotukseen, laskutukseen, myyntiin, markkinointiin ja tiedotukseen.

Ilmoittautua voi allekirjoittaneelle tai työelämäopettajillemme mieluiten 30.4.2021 mennessä.

Ulrika Kauniskangas
Pop & Jazz Konservatorion vararehtori
Diginä musaduuniin -hankkeen koordinaattori

Blogin artikkelikuvassa esittäytyy Diginä musaduuniin -hankkeen työryhmä

popjazz.fi/pop-jazz-konservatorio/hankkeet/digina-musaduuniin

Iiro Rantala kertoo ammatistaan esittelyvideolla. Vastaavia videoita on koottu runsaasti työelämäportaaliin.