pianistit soittavat yhdessä pianoa

Blogi: Musiikin voima kantaa kriisien yli

Kuten kaikki tiedämme koko maailmaa piinaa nyt koronavirus nimeltä sars-CoV-2 joka pahimmillaan aiheutta tappavaa covis-19-tautia.

Yleensä ihmisten yhteisöllisyyden tunne ja keskinäinen empatia lisääntyy yhteisen kriisin koittaessa. Arjen pienet vastoinkäymiset eivät kriisin aikana tunnu niin suurilta, ne asettuvat silloin laajempaan kontekstiin osaksi isompaa tarinaa. Kukaan ei olisi voinut vielä alkuvuonna aavistaa, että kohta olemme pandemian keskellä.  Musiikkiesitykset ja kaikki kokoontumiset ovat tauolla, mikä varmasti osaltaan lisää ahdistustamme.

Suomea on aina kriisien jälkeen rakennettu yhdessä. Sodan jälkeisen Suomen jälleenrakennus on tästä maailman mitassakin lähes ainutlaatuinen esimerkki. Nyt koronakriisin keskellä on hyvä pohtia kriisin jälkeistä aikaa ja sitä, millä siitä noustaan.

Valtion, yritysten ja yhteisöiden ponnistelut ovat tietysti olennaisia, mutta silti tärkeintä on se, miten me ihmiset pystymme nousemaan lamasta henkisesti. Miten minä, sinä ja me yhdessä pystymme uskomaan tulevaisuuteen ja omaan kykyymme selviytyä ja vetää kriisin yli myös heikommat. Kriisin yli pitää henkisesti kurottaa jo nyt, ei uhkaa vähätellen, vaan uskoa luoden ja omasta henkisestä ja fyysisestä hyvinvoinnista huolehtien.

Musiikilla on tässä suuri rooli. Musiikki yhdistää, luo uskoa, voimaannuttaa ja kannattelee. Musiikin avulla pystytään käsittelemään ja välittämään tunteita, iloja ja suruja. Musiikissa on koko se tunteiden kirjo edelleen tallella, mikä puheessa ja tekstissä on jo köyhtynyt. Nykyään tiedetään, että musiikin suotuisat terveysvaikutukset ovat kiistattomia. Musiikki on jotakuinkin yhtä vanha kuin ihmiskunta, ja musiikkia tulee olemaan niin kauan kuin ihmisiäkin!

Niinpä musiikin opettajat ovat myös kriisin aikana korvaamaton apu ja tuki. Lukemattomat lapset, nuoret ja vanhemmatkin saavat heiltä voimaa ja tukea arkeen musiikin keinoin. Eristyksissä, perheen ulkopuoliset kontaktit minimissä, voidaan sukeltaa musiikin sisäiseen maailmaan ja ottaa päivittäin pieni tai suurempikin henkinen askel eteenpäin. Tämän merkitystä ei ole syytä vähätellä. Kuuntele mielimusiikkiasi, löydä musiikissa uusia oivalluksia, soita ja laula perhepiirissä, anna musiikin viedä ja voimaannuttaa!

Tarve musiikille ei vähene pandemian jälkeenkään, päin vastoin. Musiikki voi olla elinikäinen ystävä, jota kannattaa pitää aina mukana omassa elämässä. Mitä enemmän siihen panostaa, sitä enemmän iloa siitä saa.

Musiikin opettajat, tietäkää, että teette ensiarvoisen tärkeää työtä ja luotte siltaa kriisin yli. Meille kaikille.

Janne Murto
Hallituksen puheenjohtaja